Předchůdce dnešní autožárovky s označením H7 byla již mnoho let známá žárovka H4. Ta spatřilo světlo světa poprvé již v roce 1967 a v roce 2017 tedy oslavila své významné životní jubileum – půl století. Ještě v 50. letech a v první polovině let šedesátých se v reflektorech automobilů objevovaly pouze vláknové žárovky, jejichž osvit byl ve srovnání s halogeny mnohem nižší. Musíme si však uvědomit, že v této době také jezdily vozy mnohem nižší rychlostí a navíc byl nesrovnatelně menší provoz, a to i na silnicích první třídy. Zatímco dnes projede po takovém „hlavním tahu“ během půl hodiny v průměru 70 vozidel v obou směrech, tehdy jich bylo sotva pět.
Nesmrtelná „há čtyřka“
Někteří odborníci na osvětlovací techniku tvrdí, že halogenová žárovka H4 přežije i některé své nástupce a bude spolu s novými typy světel, zejména LED diodami, na trhu dostupná i další desítky let. A je to až k neuvěření, neboť dnes je v automobilech instalováno až čtyři stovky světelných bodů, tedy máme na mysli osvětlení kabiny, přístrojové desky, zadní světla, blinkry, přední světlomety a podpůrné osvětlení zavazadlového prostoru.
Důvod, proč tyto halogenky zřejmě přežijí i modernější zdroje, je jejich zavedená jednoduchá výroba, tím pádem nízké výrobní náklady a velice nízká nákupní cena. Zájem na trhu o žárovky H7 i H4 je značný a dokonce i „zastaralé modely“ há čtyřek vyrábí i renomovaní výrobci, např. Osram.
Pochopitelně, že je zakoupíte i od neznačkových „no name“ producentů, většinou z Číny, ale v tomto případě se tu jedná spíše o porovnání kvality konečného produktu, nikoliv o samotném principu tohoto světla.
V současné době se vyrábí nejen v Číně a ve většině evropských zemí, a to včetně německého města Herbrechtingen, kde byla vynalezena, ale většina základních komponentů pro tyto halogenky se vyrábí i v České republice, v bruntálské pobočce Osram.