Nakupovat zboží online přes internet má mnoho výhod. Ty sebou, ale samozřejmě nesou i jisté nevýhody. Nákup zboží přes internet výrazně šetří čas, sednete si v pohodlí domova a během pár kliknutí se dozvíte, kde mají stejné zboží levnější, jak rychle ho můžete mít doma, stačí jen zaplatit a o víc se nemusíte starat. Jenže často se stane, že zboží ne a ne dorazit a zboží i peníze zpět jsou jaksi v nedohlednu. Přichází tedy studená sprcha. Snad každému, kdo je zvyklí přes internet běžně nakupovat, se už něco podobného stalo. Podvodníci jsou všude a na internetu se podvádí zkrátka nejlépe. Nikoho nevidíte a své peníze často posíláte do neznáma. Na co si tedy dávat pozor a jak nikdy nenaletět?
Pokud to jde, nakupujte u ověřených prodejců
Často najdeme stránku, kde zboží nabízí mnohem levněji než na stránkách jiných obchodníků. A právě cena je to, co nás přiměje nakoupit i u neznámého a neosvědčeného obchodníka. Vždyť právě proto nákupy přes internet tak milujeme – ušetříme. Jenže snaha ušetřit někdy vede spíše k tomu, že přijdeme pěkně na buben. Obecně platí, že bychom si měli dávat pozor hlavně na obchodníky, kteří neuvádějí své kontakty, jako je email, telefonní číslo nebo adresa. Podvodníci také nenabízejí jiný způsob platby, než je platba kartou – to by nás mělo od nákupu vždy odradit. Běžně si totiž volíte platbu na dobírku nebo online platební kartou. Pokud na výběr nemáme – může to být past.
Pokud narazíte na zboží, které chcete koupit, ale obchodník je neznámý, zkuste si vyhledat recenze jiných zákazníků na internetu. Podívejte se také obchodní a dodací podmínky, které by na žádné stránce obchodníků neměly chybět. A pamatujte si, že je lepší si připlatit pár desítek korun a nakoupit u zaručeně poctivého prodejce než ve snaze těch pár korun ušetřit přijít o celou částku za zboží.
Nepřebírejte poškozené balíky
Ono se často stane, že i když vám zboží skutečně dorazí, při přebírání si všimnete, že je balík poškozený. Takové zboží raději nikdy nepřebírejte. Pokud totiž balík převezmete a dorazíte domů, kde zjistíte, že je zboží v něm poškozené, už ho musíte reklamovat podle pravidel. A to občas bývá kámen úrazu. S nepoctivými a podvodnými obchodníky se jen těžko domluvíte. Jinak máte při nákupu přes internet stejné podmínky na reklamaci i vrácení zboží do 14 dnů, jako kdybyste nakoupili kdekoliv jinde v kamenném obchodě. Pokud má prodejce některé podmínky poupravené, vy s nimi musíte být vždy seznámeni prostřednictvím obchodních podmínek, které najdete na daných stránkách. Takže je nezapomeňte vždy číst.